Jak sprawdzić autentyczność sklepu internetowego? Korzystanie z Internetu w XXI wieku jest zjawiskiem bardzo powszechnym. Nie da się ukryć, że w internecie łatwo można nas oszukać. Przykładem może być fałszywy lub źle zabezpieczony sklep internetowy. Jak sprawdzić autentyczność sklepu internetowego? Gdzie możemy znaleźć dane firmy? Czy warunki, cena i wysyłka mają znaczenie?
Dlaczego szyfrowanie i bezpieczeństwo płatności jest tak ważne? Gdzie mogę znaleźć poprzednie opinie klientów dotyczące mojego sklepu internetowego? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w poniższych artykułach, do których lektury zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
Dane firmy – gdzie je znajdziemy?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania i autentyczny, powinieneś zwrócić uwagę na dane firmy. Nie trzeba być prawnikiem, aby zdać sobie sprawę, że każdy uczciwy sklep internetowy jest bezpośrednio powiązany z kimś, kto decyduje się na prowadzenie biznesu. Dane firmy powinny być łatwe do znalezienia na stronie sklepu. W większości przypadków wystarczy odwiedzić zakładkę „Kontakt” lub przejrzeć podstronę „O nas”.
Niezależnie od tego, informacje muszą być przedstawione w odpowiednio atrakcyjny i przejrzysty sposób. Nie działa bez nazwy firmy, adresu i bez numeru NIP. W przypadku wielu firm dołączony jest również numer KRS i ewentualnie wysokość kapitału zakładowego. Strona danego sklepu internetowego może zawierać również imiona i nazwiska oraz inne dane kontaktowe osób bezpośrednio związanych z obszarem, na którym działa sklep. Jeśli zwracamy uwagę na te aspekty i nie budzą one niepokoju, to szanse na to, że sklep internetowy faktycznie będzie działał i będzie w pełni bezpieczny, wzrosną.
Regulamin, ceny i koszty wysyłki – czy mają znaczenie?
Ludzie często zapominają, że sprzedawcy online mają mnóstwo wymagań prawnych. Każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin i politykę prywatności zgodną z wymogami określonymi w RODO. Jeśli nie możemy znaleźć tego typu plików, prawdopodobnie padniemy ofiarą oszustwa — w takim przypadku należy zachować ostrożność. Wbrew pozorom ważna jest również jasna wycena i koszty wysyłki.
W pierwszej kolejności cenę łączną należy umieścić na stronie internetowej – najlepiej obok przycisku odpowiedzialnego za potwierdzenie zakupu. Wszelkie dodatkowe koszty muszą być jasno określone, aby klient nie zastanawiał się, dlaczego ostateczny koszt znacznie wzrósł. W rzeczywistości dotyczy to również kosztów wysyłki, które należy określić. Jeśli ilość informacji o cenach jest ograniczona lub cennik wydaje się zbyt skomplikowany, najlepiej może zrezygnować z zakupu i wybrać inny sklep.
Szyfrowanie i bezpieczeństwo płatności – dlaczego są tak ważne?
Warto wiedzieć, że każdy profesjonalny sklep internetowy dokłada wszelkich starań, aby zapewnić klientom pełne bezpieczeństwo. Dość powszechnym zjawiskiem jest korzystanie z zaufanych bramek płatniczych, które wbrew pozorom stanowią pewną gwarancję bezpieczeństwa. W rzeczywistości są to strony, na których mogą odbywać się transakcje, a jeśli dojdzie do jakiegokolwiek naruszenia, możemy się odwołać i uzyskać pozytywny wynik.
Obecność drzwi może nam sugerować, że sklep prowadzony jest przez prawdziwą firmę. Jakie mamy podstawy, by tak mówić? Cóż, w tym przypadku żadna umowa nie zostanie podpisana. Zły znak to sytuacja, w której sprzedawca oferuje jedynie płatność przelewem bankowym. Szyfrowanie połączeń jest również ważne dla klientów. Poznamy to po kłódce umieszczonej po lewej stronie adresu strony.
Opinie innych klientów – gdzie ich znaleźć?
Kolejną dobrą praktyką jest sprawdzenie opinii o danym sklepie internetowym. Na dzień dzisiejszy możemy wyróżnić wiele ciekawych stron internetowych, które ułatwiają odnalezienie informacji od innych klientów. Należy jednak pamiętać, że opinie pojawiające się w sieci mogą być nieco zniekształcone. Przecież w większości przypadków każdy może mówić. Często zdarza się, że zleca się pozytywne recenzje konkretnego sklepu. Warto to podkreślić – zazwyczaj rozpoznajemy je bez większych problemów. Wiele komentarzy jest zwięzłych, prawdopodobnie napisanych fałszywym językiem urzędowym.
Co jeszcze jest warte naszej czujności? To dość niezwykłe, aby zobaczyć dużą liczbę pozytywnych recenzji w krótkim czasie. Eksperci zalecają korzystanie z Map Google, dzięki którym można uzyskać opinie wykraczające poza popularne witryny. Wyszukiwanie opinii o sklepie internetowym zajmuje tylko kilka minut. Ważne jest, aby nie zapominać, że niektóre komentarze mogą być nieco przekoloryzowane. Opinie często pisane są pod wpływem silnych emocji – warto o tym pamiętać.